عصب کشی یا درمان ریشه ی دندان

آنچه می خوانید...

درمان کانال ریشه درمانی است که از آن برای ترمیم و نجات دندان آسیب دیده یا عفونی به جای کشیدن آن استفاده می شود . کلمه ی کانال ریشه از تمیز کردن کانال های داخل ریشه دندان می آید. ده ها سال قبل، درمان کانال های ریشه ی دندان اغلب با درد زیادی همراه بوده است.

با پیشرفت در حوزه ی دندان پزشکی و بی حسی های موضعی، این درد به حداقل رسیده است. در حقیقت زندگی با دندان های پوسیده بسیار دردناک تر از درمان آن است. روش های جایگزین درمان ریشه شامل کشیدن دندان، استفاده از ایمپلنت های دندان و یا جایگزینی دندان های مصنوعی می باشند. درباره لمینت دندان بخوانید.

چه زمانی عصب کشی نیاز است؟

دندان ها دارای هسته نرمی به نام پالپ دندان هستند. پالپ از تاج ، که قسمت قابل مشاهده دندان است، تا نوک ریشه دندان در استخوان فک امتداد دارد. ساختار پالپ شامل عصب،رگ های خونی و بافت پیوندی است. هنگامی که دندانی ترک بخورد، کنده شود و یا در آن حفره ای ایجاد شود، باکتری ها می توانند وارد پالپ شوند.

علاوه بر این آسیب به دندان می تواند سبب آسیب به پالپ و تورم شود. در صورتی عدم درمان دندان، باکتری ها و مواد پوسیده می توانند باعث عفونت جدی یا آبسه دندان شوند که منجر به مرگ پالپ، تحلیل استخوان و از دست دادن خود دندان می شود. علائم عفونت یا آبثه ی دندان و مرگ پالم عبارتند از : تورم اطراف صورت یا گردن،وجود حفره در دندان،دندان درد، ورم لثه و حساسیت نسبت به دما.

شروع عصب کشی

عصب کشی یا درمان ریشه معمولا توسط اندودنتیست یا توسط دندانپزشک عمومی انجام میشود. درمان ریشه ی دندان ممکن است چندین جلسه به طول بیانجامد چرا که درمان برخی از ریشه ها بسیار دشوار است. ایمپلنت دندان را در مقاله بعدی بخوانید.

نخست، به جهت تشخیص شدت آسیب می بایست عکس رادیولوژی از دندان گرفته شود .سپس از بی حسی موضعی برای کنترل احساس درد در طول عصب کشی استفاده می شود. در ادامه یک ورقه ی لاستیکی به نام دنتال دم در دهام و اطراف دندان قرار می گیرد تا دندان را تمیز و عاری از بزاق نگه دارد.

سپس پوسیدگی برداشته شده و یک سوراخ از طریق تاج به منظور دسترسی به اتاقک پالپ در دندان ایجاد می شود. در نهایت با استفاده از ابزار های کوچک دندانپزشکی، پالپ عفونی یا آسیب دیده برداشته می شود.

درمان عفونت ریشه

پس از آنکه پالپ آسیب دیده برداشته شد، اتاقک پالپ دندان و کانال ریشه ها شسته و تمیز می شوند. سپس به منظور تسهیل در عمل پر کردن ریشه ممکن است کانال های ریشه بزرگ تر شده یا شکل شان تغییر کند. کانال های ریشه پیش از پر شدن دائمی باید از هرگونه عفونت تمیز و سپس خشک شوند. در مقاله دیگر درباره ارتودنسی دیجیتال مطالب بیشتری بخوانید.

در برخی مواقع، برای تخلیه ی عفونت کانال ها از دارو استفاده می شود و در صورتی که عفونت به خارج دندان سرایت کرده باشد، مصرف آنتی بیوتیک تجویز می شود. پس از درمان کانال ریشه،یک پرکننده ی موقت برای محافظت دندان از بزاق و مواد زائد استفاده می شود. توجه داشته باشید که تا زمان درمان دائمی دندان از گاز زدن یا جویدن با دندان آسیب دیده پرهیز کنید.

پر کردن کانال های ریشه

پس از خشک کردن و تمیز کردن کانال ریشه ، نوبت به پر کردن بخش داخلی دندان یعنی همان اتاقک پالپ خالی و کانال ی ریشه می رسد. در ابتدا پر کننده ی موقتی برداشته می شود تا دندانپزشک به بخش داخلی دندان دسترسی داشته باشد. در نهایت از خمیر سیلر و ترکیبات لاستیکی به منظور محافظت کانال های ریشه در برابر بزاق استفاده می شود. درباره کیست مخاطی دندان بخوانید.

مرحله ی نهایی عصب کشی

مرحله نهایی درمان کانال ریشه ترمیم دندان است.از آنجایی که دندان پس از عصب کشی با مواد پر شده و یا در اثر پوسیدگی ضعیف شده است، می بایست در برابر آسیب های احتمالی محافظت شود و به حالت عادی برگردد. این عمل معمولا با قرار دادن یک تاج ( یک دندان مصنوعی با ظاهر واقعی) بر روی دندان انجام می شود.

جنس این تاج می تواند از طلا، چینی متصل به فلز (pfm)   و مواد دیگر باشد. رنگ روکش چینی یا چینی متصل شده به فلز با توجه به رنگ دندان قابل تغییر است.در برخی شرایط یک پایه ی فلزی باید در دندان قرار داده شود تا بتوان تاج دندان را بر روی آن قرار داد.

پس از درمان کانال ریشه

پس از درمان کانال ریشه ، دندان ترمیم شده با تاج یا روکش جدید چه از لحاظ کاربردی و چه ظاهری باید کاملا طبیعی و عادی باشد. اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود، دندان ترمیم شده دوام بالایی خواهد داشت. روز های اول پس از عصب کشی دندان ممکن است حساس شود. در این شرایط مسکن های بدون نسخه می توانند به تسکین درد کمک کنند اما چنانچه درد و فشار چند روز طول کشید حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

در انتها می توانید سوالات خود را درباره انواع روش های زیبایی و در مانی از دکتر مسعود پورشاهی متخصص دندانپزشکی در بخش نظرات سایت بپرسید.

دکتر مسعود پورشاهی

متخصص ارتودنسی