ایمپلنت یکی از روش های کاشت دندان و رفع بی دندانی است. این روش بر اساس کاربرد و محل قرار گیری همچنین بر اساس نوع کاشت و مراحل آن به چند دسته تقسیم بندی می شوند. در طول این مقاله به انواع ایمپلنت دندان و روش های کاشت آن ها می یپردازیم و توضیحات کاملی را در این باره ارائه میکنیم.

ایمپلنت دندان

در ابتدا باید مختصر درباره ایمپلنت توضیحاتی اضافه کرد. آن ها، دندان های مصنوعی هستند که به واسطه پیچی که در لثه بیمار قرار می گیرد روی لثه سوار می شوند. این دندان های مصنوعی حالت طبیعی داشته و به صورت تکی در جای خالی دندان کاشته می شوند. هم چنین آن ها را می توانید همانند دندان های طبیعی مسواک بزنید و مراقبت کنید. انواع ایمپلنت دندان بر اساس نحوه کاشت به دو دسته ایمپلنت های تک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم بندی می شوند. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مقاله ایمپلنت دندان را بخوانید.

در ابتدا باید مختصر درباره ایمپلت توضیحاتی اضافه کرد. ایمپلنت ها، دندان های مصنوعی هستند که به واسطه پیچی که در لثه بیمار قرار می گیرد روی لثه سوار می شوند. این دندان های مصنوعی حالت طبیعی داشته و به صورت تکی در جای خالی دندان کاشته می شوند. ایمپلنت ها را می توانید همانند دندان های طبیعی مسواک بزنید و مراقبت کنید. ایمپلنت ها بر اساس نحوه کاشت به دو دسته ایمپلنت های تک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم بندی می شوند.

ایمپلنت های یک مرحله ای:

این نوع به منظور کاهش مدت زمان درمان در برخی افراد قابل انجام است. در این روش قطعه ای از ایمپلنت که لازم است در استخوان فک قرار گیرد، کار گذاشته می شود اما بخشی از آن از بافت لثه بیرون می ماند تا بعدا تاج دندان روی آن نصب شود. در این روش کاشت دندان ، اباتمنت و فیکسچر  در یک مرحله نصب میشود و دیگر نیازی به جراحی مجدد نیست. مرحله بعد ( بعد ا ز۴۸ ساعت ) تاج دندان به ایمپلنت بیرون زده از لثه متصل می شود.

اگر چه طول دوره درمان با این روش کوتاه تر است،اما هم چنین این روش در همه افراد قابل انجام نیست.  چرا که آن ها نسبت به نیرو های داخلی آسیب پذیر هستند. افرادی که به دندان قروچه مبتلا هستند گزینه مناسبی برای این روش نیستند. همچنین افراد مبتلا به نقص ایمنی ،افراد سیگاری و کسانی که دارو های دارای فسفونات مصرف می کنند نیز کاندید مناسبی برای انجام آن نخواهند بود. در این افراد سرعت جوش خوردن استخوان ها پایین است و ممکن است عوارض جانبی همچون عفونت و یا عارضه پری ایمپلنتیت بروز کند.

ایمپلنت دو مرحله ای:

این روش که در واقع روش متداول کاشت دندان است مدت زمان بیشتری طول می کشد. در این روش در مرحله اول جراحی فیکسچر داخل استخوان فک و زیر بافت لثه قرار میگیرد. سپس روی لثه با بخیه مسدود می شود. در مرحله بعد اباتمنت و تاج دندان نصب می شود. در کاشت دو مرحله ای دندان لازم است تا فاصله حدود ۲ تا ۴ ماهه بین دو جراحی وجود داشته باشد تا استخوان فک به ایمپلنت جوش بخورد و در جای خود فیکس شود.

این روش که در واقع روش متداول کاشت دندان است مدت زمان بیشتری طول می کشد. در این روش در مرحله اول جراحی فیکسچر داخل استخوان فک و زیر بافت لثه قرار میگیرد.

انواع ایمپلنت دندان در موارد مورد استفاده

به طور معمول انواع ایمپلنت دندان از دو مواد تیتانیوم یا زیرکونیا ساخته می شود که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت. 

ایمپلنت تیتانیوم 

این ماده به دلیل توانایی بالای آن در جوش خوردن برای این روش استفاده می شود. و منجر به ماندگاری بیشتر آن ها خواهد شد. این ماده ی به کار برده شده ، از استحکام و دوام بالایی برخوردار بوده و همینطور بسیار سبک می باشد. البته باید به این نکته توجه داشته باشیدکه بسیاری از افراد به دلیل ابتلا به بیماری های خودایمنی و همینطور آلرژی برای ایمپلنت هایی از جنس تیتانیوم کاندید مناسبی نخواهند بود. 

ایمپلنت زیرکونیا 

امروزه در انواع ایمپلنت دندان از ماده ای کریستالی غیرفلزی به نام زیرکونیا استفاده می شود.که این ماده یک تکه بوده و به همین دلیل به جراحی کوتاه تری احتیاج دارد. 

خطر بروز آلرژی در این نوع وجود نداشته ولی هزینه آن ها نسبت به ماده تیتانیوم بیشتر است.  

انواع مدل های ایمپلنت

ایمپلنت های ساب پریواستیل :

این نوع در روش کاشت دندان تک مرحله ای مو د استفاده قرار می گیرد. این نوع روی استخوان فک و بالای لثه قرار می گیرد و همانطور که گفته شد بخشی از آن به صورت بیرون زده از لثه مشاهده می شود تا بعد تاج دندان روی آن قرار گیرد. همانطور که گفته شد ایمپلنت های تک مرحله ای برای افرادی که استخوان های مقاوتی ندارند مناسب نیست. همچنین سلامت لثه و دندان ها نیز در این روش اهمیت دارد.

ایمپلنت های اندواستیل :

این مدل در روش کاشت دو مرحله ای استفاده می شود. در این مدل پیچ ها درون استخوان فک کاشته می شوند. این فیکسچر ها معمولا از جنس تیتانیوم بوده و مقاومت بالایی دارند. بعد از مدتی در جراحی دوم اباتمنت به آن ها متصل می شود.

انواع ایمپلنت دندان از نظر شکل متصل کننده ها نیز سه مدل دارند.

  • متصل کننده ۸ ضلعی داخلی
  • متصل کننده شش ضلعی خارجی
  • متصل کننده شش ضلعی داخلی

انواع ایمپلنت دندان بر اساس روش کاشت 

ایمپلنت ها بر اساس روش کاشت آن ها نیز به انواع مختلفی نظیر معمولی، فوری، دیجیتال، اوردنچر، بریج بر پایه ایمپلنت و مینی ایمپلنت تقسیم بندی خواهند شد. 

ایمپلنت معمولی 

این نوع درون استخوان فک قرار داده شده و در مدت زمانی ۳ الی ۶ ماه به استخوان فک جوش خواهد خورد. 

ایمپلنت فوری 

طول درمان در ایمپلنت های فوری به دلیل اینکه با سرعت بالاتری جوش می خورند، کم تر خواهد بود. 

ایمپلنت دیجیتال 

بهترین دندانپزشک برای کاشت این نوع، برای انجام جراحی از تجهیزات و ابزارهای دیجیتال استفاده کرده تا این نوع از رو کاشت با کم ترین برش، خونریزی و درد بر روی دندان ها کاشته شود. 

اوردنچر 

اوردنچر به طور معمول به جای دندان های مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.  

بریج بر پایه ایمپلنت 

در گذشته بریج ها برای نیروی تکیه گاه خود بر روی دندان های طبیعی قرار می گرفتند، ولی امروزه بریج ها بر روی پایه ایمپلنت ها قرار خواهند گرفت. 

مینی ایمپلنت 

ایمپلنت هایی با سایز کوچک به نام مینی شناخته می شوند و برای خلاص شدن از برخی از پیوندهای استخوانی کاربرد دارند. 

روش های کاشت ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان روش های کاشت متفاوتی نیز دارند سه نوع متداول روش های کاشت دندان را در ادامه مشاهده می کنید.

ایمپلنت های حاوی چارچوب راموس

افرادی که در قسمت فکی دارای استخوان های مقاومی نیستند، نمی توانند از روش های متداول برای رفع بی دندانی خود اقدام نمایند. همانطور که گفته شد برای کاشت دندان لازم است تا بخشی از ایمپلنت درون استخوان فک کاشته شود و اگر فک دارای استحکام کافی نباشد نمی تواند این فیکسچر ها را به خوبی در خود نگه دارد و به آن جوش بخورد. پس باید روش های دیگری را مورد استفاده و بررسی قرار داد. یکی از روش هایی که می توان برای دندان های فک پایین به کار گرفت ایمپلنت های دارای چارچوب راموس است. این نوع در عقب و گوشه انتهایی استخوان فک در دهان قرار میگیرند و میله ای در بالای لثه قرار داده می شود که از شکستگی و آسیب آن ها جلوگیری می کند. مقاله بازسازی فک با ایمپلنت را بخوانید.

ایمپلنت های فرورونده

متداول ترین روش کاشت دندان پیجچ های فرو رونده هستند. این نوع داخل استخوان فک فرو می روند و بر اساس آناتومی و شرایط بیمار در شکل و اندازه های متفاوتی هستند. یکی از نقاط قوت آن ها این که روی هر کدام می توان یک یا چند دندان قرار داد.

ایمپلنت درون کاشتی

در این روش کاشت دندان نوعی قالب فلزی زیر بافت لثه قرار می گیرد که استخوان فک را به دندان ها متصل می کند. افرادی که نمی توانند از دندان مصنوعی استفاده کنند این روش مناسبی است.

کاشت دندان به روش All on 4

یکی از روش های مناسب برای افرادی که تعداد دندان های از دست رفته در آن ها زیاد است این روش کاشت دندان است. در این سبک از ایمپلنت دندان می توان هم در فک بالا و هم در فک پایین استفاده کرد. در این روش ۴ ایمپلنت به تشخیص پزشک در قسمت های مناسب فک کاشته می شود و بعدا پروتز های ثابت بر روی آن گذاشته می شود. این دندان ها موقتی هستند و بعد از حدود ۶ ماه دندان های دائمی بر روی لثه قرار داده می شوند. در طول این مدت باید از این پروتز های موقت به خوبی مراقبت کرد و محدودیتهایی را در رژیم غذایی اعمال کرد تا این پرتز ها در طول درمان آسیب نبیند.

بهترین نوع ایمپلنت دندان

یکی از بهترین انواع ایمپلنت در ایران، ایمپلنت های کره ای هستند، که با توجه به متدهای روز دنبا طراحی و اجرا خواهند شد. این نوع از روش کاشت دندان از هزینه مناسبی برخوردار بوده و به همین دلیل جایزگین مناسبی برای دندان های از دست رفته شما می باشد.  

ایمپلنت های سوئیسی نیز از قیمت مناسبی برخوردار بوده و همینطور برای اجرای آن نیز از ابزارهای لازم و پیشرفته استفاده شده است. 

از لحاظ روکش نیز، روکش های سرامیکی رایج ترین روکش های موجود در بازار بوده و رنگ آن ها بسیار شبیه به دندان واقعی طراحی شده است. علاوه بر این روکش ها، روکش های چینی جوش خورده به ایمپلنت ها نیز وجود دارد، که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به روکش های سرامیکی هستند، ولی دوام بالاتری دارند. روکش های آلیاژ طلا نیز در بازار وجود دارند که به راحتی دچار ترک خوردگی نخواهند شد. 

سخن پایانی 

در طول این مقاله توضیحاتی در مورد انواع ایمپلنت دندان ارائه شد برای مطالعه بیشتر در مورد این روش کاشت دندان و موارد استفاده آن مقالات مرتبط را مطالعه نمایید. این روش از کشات ندان در انواع و سبک های مختلفی امروزه وجود دارند که انجام و روش اجرای آن ها نسبت به مابقی روش ها از دوران نقاهت کم تری برخوردار بوده و به همین دلیل طرفدار زیادی دارند. به این موضوع توجه داشته باشید که برای گرفتن بهترین نتیجه به بهترین مرکز دندانپزشکی زیبایی برای انجام ایمپلنت مراجعه کنید. همچنین در انتها می توانید سوالات خود را از دکتر مسعود پورشاهی در بخش نظرات سایت بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *