بازسازی یا تقویت فک به عمل های جراحی در دندانپزشکی، پزشکی دهان و فک و صورت، به ویژه برای بازسازی استخوان آلوئولی در نواحی بی دندانی در فک پایین و بالا اشاره دارد. علت اصلی تحلیل استخوان های فک، از دست دادن دندان است که می تواند ناشی از حوادث تروماتیک یا پیامدهای پریودنتیت باشد.

دلایل تحلیل فک

زمانی که دندانی در فک به دلیل تصادف یا کشیدن دندان از بین رفته باشد، فرآیندهای تحلیل افقی و عمودی در استخوان آلوئول اتفاق می افتد. تحلیل افقی همیشه از دیواره های خارجی نازک تر استخوان آلوئول شروع می شود.

پریودنتیت هم منجر به تحلیل استخوان می شود، اما در حالی که دندان ها هنوز در برجستگی آلوئولی گیر کرده اند. این یک فرآیند التهابی پریودنتیوم است که باعث می ‌شود استخوان آلوئول به قدری تحلیل برود که دندان‌ ها بیافتند. نه تنها در طول التهابی که از دندان‌های طبیعی منشا می ‌گیرد، استخوان می‌ تواند عقب ‌نشینی کند، بلکه در هنگام التهاب با ایمپلنت دندان که به آن پری ایمپلنتیت می ‌گویند نیز می ‌تواند عقب ‌نشینی کند. در این حالت بستر استخوان اطراف ایمپلنت ملتهب می شود که این امر نیز موجب تحلیل استخوان می شود.

یکی از مؤثرترین روش های بازسازی قسمت های تحلیل رفته ی استخوان فک، استفاده از ایمپلنت های مخصوص است که فرم و عملکرد فک به بهترین نحو اصلاح و بازسازی می کنند. در این مقاله می خواهیم به بازسازی فک با استفاده از ایمپلنت بپردازیم. درباره لمینت سرامیکی بیشتر بخوانید.

ایمپلنت فک چیست؟

ایمپلنت فک یک عمل جراحی است که در آن یک ایمپلنت مخصوص در امتداد خط فک قرار می ‌گیرد تا ظاهری برجسته ‌تر به چانه و فک بدهد. این جراحی هم برای آقایان و هم برای خانم‌ هایی که احساس می‌ کنند چانه‌ شان عقب ‌رفته یا کوچک ‌تر از بقیه قسمت‌ های صورتشان به نظر می ‌رسد، یا اینکه استخوان و زاویه ی فک ‌شان مشخص نیست، گزینه ی خوبی است. زمانی که ایمپلنت فک توسط یک جراح پلاستیک با تجربه انجام شود، می تواند به متعادل کردن و تناسب تمام ویژگی های صورت فرد کمک کند. چنین ایمپلنت‌ هایی اغلب با جراحی زیبایی بینی یا عمل جراحی بینی ترکیب می‌ شوند، زیرا بینی و چانه از نظر تناسب صورت، به عنوان مکمل هم در نظر گرفته می ‌شوند.

ایمپلنت چیست

ایمپلنت فک چگونه عمل می کند؟

ایمپلنت های فک معمولاً از جنس ماده ای سیلیکونی و یا پلی اتیلن معروف به MedportTrusted Source ساخته می شوند. ایمپلنت‌ ها به‌ گونه‌ ای طراحی شده ‌اند که به ‌طور خاص با فرم صورت فرد بیمار مطابقت داشته باشند. ایمپلنت ظاهر فک را، معمولاً کشیده و برجسته می کند، تا با ایجاد زاویه ‌ای واضح ‌تر، خط فک فرد را مشخص ‌تر کند. درمواردی که لازم باشد می توان در مدت زمان کوتاه تری ایمپلنت فوری دندان انجام داد. ایمپلنت فوری دندان دوره درمان کوتاه تر و جراحی کمتری خواهد داشت اما از لحاظ هزینه بیسشتر از ایمپلنت ساده خواهد بود. در این زمینه مقاله ای آماده کرده ایم که می توانید آن را بخوانید.

مراحل بازسازی فک با استفاده از ایمپلنت

کاشت ایمپلنت فک معمولاً یک عمل سرپایی است که کمتر از یک ساعت طول می کشد. بسته به میزان استخوان طبیعی باقیمانده در فک شما، انواع مختلفی از ایمپلنت وجود دارد. روند معمولی این عمل به شرح زیر است:

دندان عقل که در سنین جوانی رشد میکند یکی از مسائلی مهمی است که باید به ان توجه شود. اگر می خواهید بیشتر در این زمینه بدانید مقاله دندان عقل را بخوانید.

خطرات یا عوارض جانبی بازسازی فک با استفاده از ایمپلنت

تمام جراحی های زیبایی بسته به شرایط موجود، خطرات و عوارضی را برای بیمار به دنبال دارند. جراحی بازسازی فک با استفاده از ایمپلنت نیز ممکن است خطرات و عوارضی از جمله موارد زیر را برای افراد به دنبال داشته باشد:

  • تورم
  • عفونت، که می تواند منجر به برداشتن ایمپلنت شود
  • عوارض ناشی از داروهای بیهوشی
  • باقی ماندن جای زخم طولانی مدت پس از چراحی
  • خون ریزی بیش از حد
  • احتمال جاه به جا شدن ایمپلنت، که می تواند سبب نیاز به انجام جراحی اصلاحی شود
  • واکنش آلرژیک نسبت به ایمپلنت
  • وارد شدن آسیب های عصبی

آسیب عصبی به طور خاص می تواند شامل بی حسی لب پایین و آسیب به عصب های اطراف باشد که ماهیچه های اطراف دهان را کنترل می کنند. این نوع آسیب های عصبی می‌ تواند باعث نامتقارن شدن لبخند، آب ‌ریزش آب دهان، تپق زدن و یا نوک زبانی صحبت کردن شود. این عوارض معمولاً موقتی هستند و طی چند هفته تا چند ماه بهبود می یابند. یکی از مزایای مرکز دندانپزشکی دکتر پورشاهی استفاده از جدید ترین تکنولوژی های درمانی است. یکی از این فناوری ها لیزر می باشد. آیا از کاربرد لیزر در دندانپزشکی مطلع هستید؟ مقاله لیزر در دندانپزشکی را بخوانید.

https://www.primomedico.com/en/treatment/jaw-construction/

https://www.healthline.com/health/cosmetic-surgery/jaw-implants#overview

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *