تحلیل لثه به فرایندی می گویند که در آن بافت لثه در اطراف دندان که وظیفه حفاظت از دندان ها را دارد به طور کامل از بین می رود. این موضوع بیماری شایعی می باشد. بسیاری از بیماران دلیل این مشکل را نمی دانند. زیرا این مشکل کم کم اتفاق می افتد. علاوه بر این امکان دارد بیمار ببیند که یک دندان بلندتر از اندازه طبیعی خود می باشد. در این مقاله قصد داریم به تحلیل لثه بیشتر می پردازیم.  

آشنایی با تحلیل لثه

هنگامی که تحلیل لثه رخ می دهد، شکاف هایی بین دندان ها و خط لثه به وجود می آید. این امر باعث می شود تجمع باکتری ها با سرعت بیشتر اتفاق بیفتد. اگر این نوع تحلیل درمان نشود به بافت و ساختار استخوانی لثه آسیب وارد می کند. در نتیجه ریشه دندان ها دچار آسیب می شود و امکان دارد حتی دندان های بیمار از بین بروند.

این نوع تحلیل، بیماری خیلی شایعی به شمار می رود. اکثر بیماران هنوز علت اصلی آن را نمی دانند. به علت اینکه این بیماری کاملا تدریجی رخ می دهد. اولین نشانه این بیماری تحلیل و فرسودگی لثه می باشد. درباره لمینت دندان بخوانید.

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

دلایل تحلیل لثه

برخی از دلایل تحلیل لثه عبارتند از :

مصرف تنباکو:

مصرف تنباکو و استعمال دخانیات ارتباط مستقیمی با تحلیل لثه دارد. برای داشتن لبخندی زیبا بهتر است مصرف تنباکو را قطع کنید.

براکسیسم یا دندان قروچه:

براکسیسم فشار زیادی به لثه ها، دندان ها و فک وارد می نماید. با گذشت زمان لثه ها تحلیل می روند و برای دندان ها مشکلاتی ایجاد می شود.

از دست دادن دندان ها:

اگر شما چندین دندان خود را از دست داده باشید، این اتفاق موجب می شود استخوان فک شما دچار مشکل شود. دلیل این است که ساختاری برای حفاظت از فک و خط لثه وجود ندارد.

بیماری پریودنتال:

بیماری پریودنتال به معنای عفونت بافت لثه ها است. این بیماری نتیجه تجمع باکتری های دهانی می باشد که به صورت طبیعی درون دهان وجود دارند. در مراحل بعدی بیماری پریودنتال موجب تحلیل لثه می شود.

عدم بهداشت دهان و دندان:

کسانی که دندان های خود را محکم مسواک می زنند و لثه هایشان خونریزی می کنند به دندان هایشان ضرر می رسانند. آسیب به لثه ها با گذشت زمان سبب تحلیل رفتن لثه می شود.

چگونه از تحلیل لثه جلوگیری کنیم؟

توجه داشته باشید مهم ترین راه برای جلوگیری از تحلیل لثه مراقبت از دندان ها است. حتما روزی دو بار مسواک بزنید، استفاده از نخ دندان را نباید فراموش کنید. در سال حداقل دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر پوسیدگی دندان ها شما، دلیلی جز فرسودگی لثه و فک نداشته باشد می توانید در مورد آن با دندانپزشک خود مشورت کنید. روش های دیگر برای جلوگیری از تحلیل لثه عبارتند از:

آیا امکان دارد استخوان فک تحلیل شود؟

تحلیل لثه قبل از تحلیل استخوان فک رخ می دهد. معمولا در اثر تماس غذاها با لثه و از بین رفتن یک دندان یا چندین دندان تحلیل استخوان فک رخ می دهد. استفاده نمودن از دندان مصنوعی نیز در تایم طولانی در تحلیل رفتن استخوان فک بی تاثیر نمی باشد. توجه داشته باشید اگر مراقبت از دهان و دندان را در برنامه خود داشته باشید می توانید به آسانی از تحلیل استخوان فک پیشگیری کنید. درباره ایمپلنت فوری دندان بخوانید.

عوارض دندان مصنوعی و پیوند لثه

از عوارض دندان مصنوعی می توان به تحلیل لثه اشاره کرد. با تحلیل استخوان فک، دندان مصنوعی دیگر مانند قبل درست کار نمی کند و نمی تواند در جای خود ثابت باشد. به همین خاطر پیوند استخوان فک به بیمار توصیه خواهد شد. در صورتی که پیوند استخوان فک موفق باشد بستر استخوان به طور کامل محکم می شود. به همین خاطر بیمار می تواند از ایمپلنت به جای دندان مصنوعی استفاده نماید.

تحلیل لثه پس از ایمپلنت

تحلیل لثه پس از ایمپلنت امکان دارد در کوتاه مدت و طولانی مدت رخ دهد. اگر بیمار بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند  در طولانی مدت لثه هایش تحلیل می روند. علاوه بر این اگر بدن بیمار به کاشت ایمپلنت عکس العمل نشان دهد و این پیوند را پس بزند در کوتاه مدت با تحلیل لثه روبرو می شود. در ۹۰ درصد مواقع کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز است و بیمار هیچگونه واکنشی نسبت به آن نشان نخواهد داد. درباره بازسازی فک با ایمپلنت بخوانید.

تحلیل رفتن لثه پس از کاشت چگونه اتفاق می افتد؟

با انجام جراحی پیوند لثه به منظور جلوگیری از تحلیل لثه ، دندان های زیباتر و لبخند جذاب تری خواهید داشت. یکی از مهم ترین مزایای ایمپلنت دندانی شباهت زیاد آن با دندان های طبیعی می باشد. با پیوند لثه مقدار زیادی از بافت لثه باقی می ماند تا این اتصال به طور صحیح زیر خط لثه ها پنهان بماند.

این اتصال موجب می شود زیبایی ظاهری حفظ شود. همچنین از انباشته شدن باکتری های روی  خط اتصال فک جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید اگر حتی لثه های محکم و سالمی داشته باشید، بعد از کاشت ایمپلنت هنوز هم خطر بروز تحلیل لثه وجود خواهد داشت.

به همین علت باید حتما از دندان های خود مراقبت کنید. درباره کیست مخاطی دهان بخوانید. پیوند لثه یک پروسه کاملا ضروری می باشد و برای بیمارانی انجام می شود که درگیر تحلیل لثه هستند و قصد دارند کاشت ایمپلنت انجام دهند.

پیوند لثه می تواند به حفظ توده استخوانی کمک نماید و از تحلیل رفتن لثه ها جلوگیری کند. این موضوع موجب می شود خطر شکست ایمپلنت دندانی کاهش یابد.

همچنین از بروز مشکلاتی که امکان دارد برای لثه به وجود آید جلوگیری می کند. اگرلثه های شما تحلیل رفته است و به کاشت ایمپلنت دندانی فکر می کنید، بهتر است حتما با دندانپزشک خود مشورت نمایید. او بهترین راهکار درمانی را به شما ارائه خواهد کرد.

دوره بهبودی پس از پیوند استخوان چقدر طول می کشد؟

دوره بهبودی بعد از درمان تحلیل لثه به وضعیت و شرایط سلامتی بیمار بستگی دارد. ممکن است بهبودی کامل بعد از پیوند استخوان تقریبا ۴ تا ۹ ماه طول بکشد. درباره پیشگیری از پوسیدگی دندان بخوانید.

تحلیل لثه چگونه درمان می شود؟

تحلیل لثه در مراحل اول با جرم گیری دندان ها درمان می شود. در این شیوه پلاکی که روی سطوح و دندان ها تجمع یافته است با احتیاط کامل کنار گذاشته می شوند. در درمان این نوع تحلیل از طرح ریزی ریشه و جرم گیری فلپ باز استفاده می شود.

در این شیوه، دندانپزشک از راه جراحی بافت لثه ای که صدمه دیده است را جمع می کند. بعد از آن تمام باکتری های مضر را از شکاف های دندان خارج می کند. در مرحله آخر بافت لثه به طور صحیح و با دقت روی ریشه دندان محکم می شود.

در انتها می توانید سوالات خود را در خصوص انواع روش های زیبایی و درمانی دندان از دکتر مسعود پورشاهی متخصص دندانپزشکی در بخش نظرات سایت بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *